Problemen bij de Hulpkas: communicatie en opvolging moét beter

Sinds de start van de coronacrisis is het aantal te behandelen dossiers bij de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HVW) gestegen. Dat komt onder meer door de stijging van werknemers die beroep doen op de tijdelijke werkloosheid. Er bereiken mij steeds berichten over aanhoudende problemen: grote achterstand in de behandeling van dossiers waardoor rechthebbenden soms maanden op een uitkering moeten wachten. Telefoons en e-mails blijven onbeantwoord.

Ik kaartte deze problematiek aan in de commissie Sociale Zaken. “Bij de bespreking van uw beleidsnota in de Kamercommissie Sociale Zaken werd uitgebreid ingegaan op de problemen die de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HVW) ondervindt om dossiers snel te behandelen. U vermeldde ook een aantal maatregelen die de problemen zouden moeten aanpakken. Dit was alleszins een goed signaal, maar de problemen op het terrein blijven groot”, stelt ik in mijn vraag aan minister van Werk Dermagne.

Perspectief

Ik brengt natuurlijk begrip op voor de verhoogde werkdruk. De werknemers van het HVW doen hun best, maar mensen die werkloos zijn hebben ook nood aan perspectief. De facturen, hypotheken, huur… stoppen niet voor die mensen die plots (tijdelijk) werkloos worden.

Ze hekelt vooral het feit dat de communicatie niet goed verloopt. Als mensen vragen hebben over hun individueel dossier hebben zij nood aan een deftig antwoord. Het is echt nodig dat de HVW een antwoord kan bieden aan de mensen die vragen hebben over hun dossier.

De coronacrisis stelt de HVW onmiskenbaar voor enorme uitdagingen en het personeel doet wat het kan. De minister geeft ook aan dat er 70 extra medewerkers zijn aangenomen en dat er personeel is opgeroepen uit andere overheidsdiensten. Maar voor velen is de snelle behandeling van deze dossiers absoluut noodzakelijk om financieel het hoofd boven water te kunnen houden. De overheid moet alles op alles zetten bij de HVW zodat aan de problemen een einde komt. Mensen dragen bij aan de sociale zekerheid, dus zij moeten ook vlot een beroep kunnen doen op de uitkering waar ze recht op hebben. Dat werknemers die bij een vakbond zijn aangesloten vlotter worden uitbetaald dan mensen die niet zijn aangesloten: dat kan eigenlijk niet. We gaan niet voor een sociale zekerheid met twee snelheden.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven