Registratiesysteem telewerk mag geen administratieve rompslomp zijn

Het Overlegcomité kwam gisteren bij elkaar en besliste in consensus om een aantal ingrijpende regels te nemen om de stijgende cijfers een halt toe te roepen. Ook de controle op telewerk zal worden opgedreven. Bedrijven zullen via een applicatie van de RSZ moeten doorgeven hoeveel mensen kunnen telewerken. Dat kan een goede tool zijn om het verplichte telewerk efficiënt te controleren, maar ik hamer erop: laat dit geen grote administratieve rompslomp zijn voor de bedrijven.

Gezien de stijgende cijfers helaas is het noodzakelijk om strenge maatregelen te treffen, op alle vlakken worden inspanningen gevraagd: de sluiting van scholen, niet-medische contactberoepen, niet-essentiële winkels… We vragen overal een enorme inspanning. Ook verplicht telewerk is een belangrijke factor in deze reeks maatregelen. Dat geldt zowel in de publieke als in de private sector. Minister van Werk Dermagne (PS) gaf in zijn antwoord ook aan dat er tot nu toe ruim 14 000 controles op telewerk gebeurden. Hij stelde dat 19% niet in orde was.

Maandelijkse registratie

Minister van Werk Dermagne (PS) kondigde aan dat werkgevers vanaf 27 maart via een online-registratiesysteem van de RSZ maandelijks registreren hoeveel werknemers aanwezig mogen zijn, omdat ze niet kunnen telewerken. 27 maart is zeer dichtbij. Ik dring er dan ook op aan dat er een goede communicatie is naar de werkgevers om hen dit goed uit te leggen.

In zijn antwoord stelt de minister dat het een tool is waar simpelweg twee zaken moeten worden ingevuld: het totaal aantal werknemers én het aantal mensen die aanwezig zijn omdat ze niet kunnen telewerken. Ik begrijp de bezorgde reacties vanuit werkgevershoek, maar in vier stappen kan de tool ingevuld worden en gelukkig moet dit enkel op maandelijkse basis. Het laatste wat we willen, is een heksenjacht op de werkgevers.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven